torsdag 19 augusti 2010

10-17 Juli 2010 Châteauneuf-du-Pape

Efter några dagars resande via Mosel och Bourgogne anlände jag till Avignon lördag den 11 juli på eftermiddagen. Hettan hade varit obeskrivlig eftersom AC:n i bilen kollapsat strax efter avresa. På resan ner till Avignon passade jag på att ”avverka” norra Rhone genom ett givande besök på Chapoutier. Provade igenom hela deras register från Cotes du Rhone till deras toppar Condrieu, Cote Rotie och Hermitage. Egentligen är jag i grund och botten Bordeauxfrälst, men Chapoutier gav mig mersmak på Rhone och jag längtade söderut mot Avignon. Av alla viner som provades på Chapoutier var det toppvinerna som gjorde mest intryck, men jag blev mycket positivt överraskad av deras viner från St.Joseph. Dessa är enligt min åsikt mycket prisvärda. Vi diskuterade lagringspotentialen på deras vita Hermitage och slutsatsen var att 20 år inte är något problem. Det visade deras 1989 Hermitage Chante-Alouette.

Söndag 11 juli var en inplanerad vilodag då jag utgick ifrån att många egendomar var stängda. På eftermiddagen kunde jag ändå inte motstå att åka upp till Chateauneuf-du-Pape för att rekognosera inför de besök som var inplanerade för måndagen. Jag gjorde ett Drop in besök på Brotte vinmuseum där jag provade några viner. Brotte är den som producerar flest Chateauneuf-du-Pape och mest känd är Fiole du Pape.

Stannade sedan till på Domaine Eddie Féraud, en liten producent som för övrigt är kusin med Laurence på Domaine de Pegau, där jag smakade deras vita 09:a och deras röda 08:a och 06:a. Jag frågade efter 07:an men som det skulle visa sig flera gånger denna vecka var den slut!

Tredje besöket för dagen blev på ”The best vintage” vinhandel där jag fick möjlighet att prata med en kompetent familjemedlem från Chateau de la Gardine. På röda sidan provade jag först två 07:or från Chateau La Gardine, deras standard Chateauneuf du Pape samt deras Cuvée des Generations Gaston Philippe. Den senare lagrades på en mycket stor andel ny ek efter ett skördeuttag på endast 18hl/ha. Sen fick jag ett glas Domaine La Bastide Saint Dominique-08 samt Domaine de la Janasse-08. Janasse var en trevlig bekantskap. På vita sidan provades först Domaine de la Janasse-08 följt av Château de Vaudieu-08 för att sedan avsluta med Château de la Gardines Cuvée des Générations Mairie-Léoncie Vieilles Vignes-05.

Måndag 12 juli var tre besök förbokade. Det första redan kl. 08.00 på Clos des Papes. Träffade ägaren Mr Avril som berättade om sin filosofi och deras kvalitetstänkande. Jag blev djupt imponerad. Här var enbart det bästa nog och det som inte dög till ”första vinet” fick ligga kvar i vinfälten Här görs inget andravin, till skillnad från många andra egendomar. Alla viner såldes endast i sexpack och då i trälådor. Så här i efterhand ångrar jag att jag inte köpte en låda, speciellt då han lovade mig 10% rabatt. Fick prova tre vita och tre röda viner. De vita var från årgångarna 2009, 2008 och 2005. 05:an närmade sig mognad och stack ut även om de andra två också var mycket angenäma. De röda som provades var 2009, 2008 och 2004. 09:an var ett fatprov, ung och lovande. Även om 04:an stack ut så har Mr. Avril verkligen lyckats med sin 08:a. Detta besök rekommenderar jag å det varmaste och skulle gärna själv återvända till.

Dagens andra inplanerade besök var Chateau Fortia där jag träffade en mycket upptagen man, tillika ingift ägare, Pierre Pastre. Han bjöd verkligen upp och berättade om Fortia och hur omöjligt det är att komma in på den svenska marknaden. Jag provade ett antal viner som avslutades med, i detta sammanhang, ett par gamlingar. Först hällde han upp deras vita 08:a. De röda som provades var deras standardcuvée, deras Cuvée du Baron samt deras Cuvée Reserve från årgångarna 2006 och 2007. Cuvée Reserve har en ovanligt hög andel Syrah (85%). Avslutningsvis provades två äldre årgångar, 1991 och sedan en 1989:a. Jag föredrog 89:an även om det inte var något fel på 91:an. Intressant i detta sammanhang är att det på den tiden inte gjordes olika cuveer utan endast Chateau Fortia. Bra givande besök med prisvärda viner.

På dagens tredje besök, Chateau La Nerthe, fick jag träffa exportchefen Christophe Briestel. Här görs två vita och två röda cuveer. Båda är mycket bra och de vita lagras för ovanlighetens skull på en hel del ek. Det finns inte många äldre årgångar på egendomen, delvis beroende på att Luftwaffe hade högkvarter här under andra världskriget. Jag provade 2008 och 2009 av Chateau La Nerthe blanc samt deras vita prestige Clos de Beauvenir 2005. På röda sidan blev det 2004, 2005 och 2007 av Château La Nerthe samt årgång 2003 av deras prestige Cuvée des Cadettes. Intressant är att egendomen, till skillnad från många andra egendomar, inte gjorde någon prestige cuvée 2007. Detta innebar att dessa druvor ingår i standardvinet.

Eftermiddagen tillbringades med att besöka några småproducenter där vinerna vid ett flertal tillfällen hade en prislapp på 500+.

Tisdag 13 juli spenderade jag på en Tabac mittemot en bilverkstad för att försöka ordna den trasiga AC:n. Provade några viner på kvällen. Schyssta viner som ”aldrig” kommer till Sverige? Många av dessa mindre kända viner håller mycket hög kvalitet och kan i vissa fall jämföras med Ch9P.

Onsdag 14 juli, Frankrikes nationaldag, och det hade varit lite svårare att få till några besök. Dagen var tillägnad Tavel och Lirac och började med ett besök på Cave des Vins de Cru de Lirac där viner från Tavel och Lirac provades. Vidare till Les Hauts d’Acantalys och ytterligare viner från dessa appellationer. Vinerna från dessa två var trevliga och ganska lättillgängliga men inte på något sätt stora.

Domaine de la Mordoree var ett utmärkt besök med Fabrice Delorme, en av delägarna, som värd. Provningen började med två vita 09:or, Lirac blanc ”Cuvée La Reine des Bois” samt Condrieu. Den senare görs i ett mycket litet antal flaskor och endast för privatkonsumtion och den var strålande. Fortsatte med deras förträffliga rosé Tavel ”La Rousse Dame” av årgångarna 2009 och 2006. Dessa har lagringspotential och anses enligt många som de bästa rosévinerna. Fortsatte med tre årgångar, 2007-2009, av deras Re:Naissance, ett Vin de Pays gjort på lika delar Merlot och Marselan. Marselan är en korsning av Cabernet Sauvignon och Grenache. Sedan följde Cotes du Rhone Rouge-09, Lirac ”La Dame Rousse”-08, Lirac ”La Reine des Bois”-08 och -06 och avslutningsvis deras Châteauneuf-du-Pape ”La Reine des Bois”-08. Hela tiden nya glas. Egendomens ambition är att visa att även i Lirac kan viner göras i världsklass, och jag är inte förvånad.

Innan jag lämnade Lirac och återvände till Avignon besökte jag även Chateau d’Aqueria där jag fick prova några årgångar av deras röda och vita Lirac. En ambitiös producent med prisvärda viner att hålla utkik efter.

Torsdag 15 juli skulle bli en lång dag. Fanns det några fransmän vakna efter nationaldagen? Jag hade några förhoppningar då jag bokat in ett antal besök. 08.30 mötte jag Laurence Féraud på Domaine du Pegau. Provningen började med hennes vita Cuvée Reservée av årgång 2009 som endast produceras i 3000 flaskor. Det första röda vinet var den icke årgångsbetecknade Plan Pegau, ett bordsvin som har stor variation från år till år beroende på vilka druvor som ingår. Naturligtvis inget stort vin, men mycket för pengarna (6€). Sedan följde årgångarna 2008 (från fat) och 2007 av standardvinet Cuvée Reservée (34€). Nästa vin var prestigecuvéen Da Capo från 2007 (150€) för att sedan avsluta med årgångarna 2005 och 2004 av Cuvée Laurence. Cuvée Laurence ligger upp till fyra år på gamla foudres innan buteljering. Ypperliga viner och ett mycket personligt möte. Starka rekommendationer.

Dagens andra besök var nästgårds på Domaine Roger Sabon där vinmakaren Didier Négron mötte upp. Även här började provningen med ett vitt vin, Renaissance-09 som bara produceras i 2000 flaskor per år. Sedan följde ett antal 08:or av deras röda viner, först Les Olivets följt av Résérve och avslutningsvis Prestige. Dessa viner var förvånansvärt drickvänliga redan nu. Provade sedan deras Cotes du Rhone samt fatprover av Lirac, ovan nämnda tre Chateauneuf-du-Paper samt deras superprestige Le Secret de Sabon, alla 09:or. Domaine Roger Sabon var en av de första att göra fler än en cuvée 1981. Många andra odlare i området var kritiska då det inte var en del av de lokala traditionerna, men sen har de flesta följt efter. Avslutade provningen med en Cuvée Prestige-01.

Dagens tredje besök var på Vignobles Brunier med Domaine du Vieux Telegraph och Domaine La Roquéte från Châteauneuf-du-Pape och Domaine Les Palliéres från Gigondas. Efter rundvandring på egendomen i källare med verkliga skatter såg jag fram emot provningen. Började med ett par vita 09:or, Clos La Roquéte samt Domaine du Vieux Télégraph. De röda vinerna började med en Vin de Pays, Le Pigeoulet des Brunier-09 som kommer till Sverige i september. Sedan följde en Gigondas, Les Palliéres ”Terasse du Diable”-08 som var i absolut paritet med många Châteauneuf-du-Pape. Fortsatte vidare med Domaine La Roquéte-08 och -07 för att sedan gå över på tre årgångar Domaine du Vieux Télégraph, -09, -08 samt -01. Provade också deras Télégramme-08 som endast är framställd för exportmarknaden. Superba viner rakt igenom.

Samma eftermiddag började med ett besök på Xavier vins, en Sverigebekanting med hög teknisk kompetens. Gör en utsökt Ch9P och hans Vacqueyras gick inte heller av för hackor men han gör även många andra viner, gärna med tydlig druvtypicitet. Xavier Vignon själv är en mycket anlitad konsult i regionen och jag passade på att prova ett antal udda viner från denne producent, förutom druvrena Sauvignon och Viognier, Ventoux, Pic Saint Loup och 100 % Xavier. Intressant att notera är att Xaviers Chateauneuf-du-Pape -08 innehåller 10% av 2007 års vin, detta för att bibehålla kvaliteten i -08:an.

Avslutade dagens inbokade besök med ett mycket givande besök på Chateau Beaucastel. Ett mycket professionellt mottagande och viner i världsklass. Provade först deras röda Cotes du Rhone, Coudoulet de Beaucastel-08 för att sedan övergå till -07 respektive -98 av Château de Beaucastel. Här avslutades provningen med deras vita viner. Först Château de Beaucastel-08 sedan Rousanne Vieilles Vignes-08. Dessa genomgår malolaktisk jäsning och är drickvänliga de första 3-4 åren för att sedan sluta sig i närmare 10 år.

Innan det blev sen kväll hann jag med några spontanbesök inne i Châteauneuf-du-Pape.

Fredag 16 juli skulle bli sista dagen i området och avslutades med ett besök på Ogier. Provade tre vita och tre röda. De vita hade årgångarna 2007, 2008 och 2009. 07:an var trevlig och 09:an var enligt mitt tycke godast. De röda var från årgångarna 1998, 2001 och 2007. 01:an var den som föll mig mest i smaken då den var mest drickvänlig. 98:an kan ha passerat kammen. Intressant är att denna röda finns i årgång 2006 på Systembolaget till ungefär samma pris som på egendomen, men där fanns flera äldre årgångar till försäljning för samma pris.

Lördag 17 juli reste jag, efter en mycket lärorik och givande vecka, norrut mot Sverige via Bourgogne och Alsace. Men det är en annan historia.

Inga kommentarer: