fredag 27 augusti 2010

19-21 Juli 2010 Alsace

En resa i Frankrike med möjlighet att passera Alsace kunde jag inte missa. Från Avignon med destination södra Tyskland skulle det passa alldeles utmärkt att göra ett par dagars stopp i Alsace och då främst i området kring Colmar. Hade planerat två övernattningar i Eguisheim, men innan dess blev det en natt i Thann. Trevlig liten by där Rangen tornar upp sig i utkanten av samhället, häftigt!

Efter en trevlig kväll Thann styrde jag vidare norrut och planerade ett par stopp på vägen till Eguisheim. Warfvinge.net var ett utmärkt hjälpmedel för att hitta såväl byar som producenter och för egen del handlade det om att klämma in så många besök och prova så många viner som möjligt under den korta tid jag hade i Alsace. Tack för en utmärkt web-sida om Alsace.
Måndag 19 juli på eftermiddagen anlände jag till Eguisheim. Besökte några små producenter bl. a. Maurice Schueller. Efter incheckning på hotellet i Eguisheim promenerade jag ner till Bruno Sorg, mitt i den lilla byn. Där provade jag ett tiotal mycket trevliga viner.

Tisdag 20 juli började på Kuentz-Bas i Husseren-les-Châteaux. Fick prova hela deras vinarsenal med en Vendange Tardive Riesling Cuvée Caroline-05 som en av topparna. Ambitiös firma som gör storartade viner.
Vidare mot Leon Beyer där jag efter ett möte med Marc Beyer himself fick en mycket bra provning ledd av deras Winemaker Eric . Hela sortimentet provades, inalles 14 viner med 1974 Comtes de Eguisheim Gewurztraminer som paradnummer. Hade passerat krönet men inget fel, däremot var 03:an magnifik. Trots det svåra året har de verkligen lyckats med sina viner. De gjorde även en Comtes de Eguisheim Pinot Noir första och enda gången 2003. Inget fel var det på den heller. I princip var alla Comtes de Eguisheim vinerna utomordentliga.
Josmeyer var nästa besök där jag blev mottagen av Christophe Ehrhardt. Vi hade en lång pratstund och provning av deras utomordentliga viner med Hengst som kronan på verket. Stilfulla viner!

Dagens sista bokade besök var det jag hade sett mest fram emot, på grund av flera rekommendationer, men det var det jag skulle bli mest besviken på. Domaine Weinbach, visst gör de bra viner, men jag hade förhoppningar om ett källarbesök etc. men ingen av döttrarna var på plats och Madam pratade bara franska. Det blev lite krystat, men några flaskor följde med härifrån också. Fick prova det mesta av deras sortiment, men hade sett fram emot något annat.

Eftermiddagen avslutades med två utmärkta drop-in besök på Binner respektive Freyburger i Ammerschwihr. Freyburger rekommenderas å det varmaste!! Hann med ytterligare några drop-in i Eguisheim, bland annat upptäckte jag Rangen, så sammantaget var det några väldigt lyckade dagar i alsace och hit kommer jag att återvända.

Inga kommentarer: